Skal du have skrevet noget tekst – noget vigtigt? Så bør du overveje at få en anden til at skrive for dig. Om du hyrer en erfaren tekstforfatter eller en billig studentermedhjælper, afhænger selvfølgelig af opgaven – og hvad du har råd til. Personligt ville jeg måske være utryg ved at overlade min troværdighed og fremtid til en der er valgt fordi vedkommende er billig. Ret beset mener jeg – vel ikke overraskende – at du bør hyre en dygtig tekstforfatter. Og det er der flere grunde til:
Tekstforfattere skriver bedre end du gør
”Enhver idiot kan skrive dansk. Og mange af dem gør det også.” som tekstforfatter Børge Weidemann plejede at sige. For ja – alle har gået i skole og lært at skrive. Dog ikke nødvendigvis godt. Men måske skriver du faktisk godt? Du har endda måske engang fået 10 eller mere af din dansklærer. Det er bare noget andet at formulere et kommercielt budskab. Og der er flere forskellige genrer – og medier – at skrive til. Det er ikke sikkert du kan genbruge teksten fra dit website i din brochure. Eller opslaget fra ét af dine sociale medier i din pressemeddelelse. En god tekstforfatter kan variere formuleringen af samme budskab i det uendelige (næsten) – og tage højde for læsernes måde at gå til de forskellige medier.
Det er lidt ligesom at male sin entré. Du kan sagtens gøre det selv. Det er billigere end en professionel maler, og det kan også blive pænt. Men det koster dig et par dages arbejde, og der bliver måske nogle små helligdage i hjørnerne, en skæv kant og en lille plet på panelet. Småfejl du kan leve med, men som alligevel skæmmer entréen jo flere småfejl der er. Resultatet bliver bedre hvis en maler gør arbejdet. Det tager heller ikke al din tid. En maler har materialer, produkter og værktøj der passer til opgaven. Hun kan også rådgive dig om farvevalg, glans og foreslå effekter du ikke selv havde overvejet, så din entre bliver flottere end du havde forestillet dig. Maleren er også omhyggelig med forarbejde og grunding så resultatet holder sig pænt længere. Så uanset om du kan håndtere en pensel og kan male, kan en faglært, erfaren maler alligevel noget mere. Sådan er det også når der skal skrives tekster.
Tekstforfattere er dygtigere fortællere end du er
Gode tekstforfattere evner at gøre store mængder information enkelt og lettilgængeligt. Både ved at gøre en tekst velformuleret og overkommelig at læse. Og ved at vinkle og strukturere indholdet så forløbet giver mening for læseren – og så det fastholder opmærksomheden hele vejen igennem.
Det gælder faktisk også hvis du vil kommunikere med film: En fotograf kan skabe smukke billeder, men det er ikke nok i sig selv – der skal være en fortælling. Og den fortælling kan skrues sammen af en tekstforfatter (eller en instruktør) som har mere blik for at dit budskab bliver formidlet bedst muligt, end at der er det optimale lysindfald til droneturen. (Lysindfaldet er fotografens opgave; hver ekspert til sin del).
Det siges at man skal arbejde fokuseret med et felt i 10.000 timer for at blive ekspert. Omregnet til 37 timer om ugen i ca. 45 arbejdsuger om året, giver det lidt over 6 år. Du er sikkert ekspert i noget andet – det bør en tekstforfatter have respekt for – men vi der i årevis har levet af at tænke og formulere målrettede budskaber, bliver tilsvarende eksperter i netop dét.
Og i øvrigt: hvis din tekstforfatter ikke er dygtigere, end du er, skal du finde en anden.
Tekstforfattere stiller bedre spørgsmål end du gør
I forlængelse heraf ser en tekstforfatter din virksomhed udefra – lige som dine kunder gør. Og det er lettere at se hvordan kunderne ser din butik, når man ser den udefra end inde bag disken. Du er selv ekspert og kan derfor have svært ved at vide hvor lidt din målgruppe forstår – eller interesserer sig for – dit produkt og dit budskab.
Tekstforfatteren kan også stille spørgsmål du som ekspert ikke selv tænker på. Du ved jo udmærket hvad det hele er, og hvorfor det er sådan. Men det gør din målgruppe ikke nødvendigvis – så udnyt muligheden for at få stillet gode spørgsmål.
Formodentlig kender din tekstforfatter også din målgruppe og hvordan man kommunikerer med dem – og hvad der er vigtigt for dem. Eller kan hurtigt sætte sig ind i det – blandt andet ud fra dine svar på de gode spørgsmål.
Tekstforfattere er bedre til at stave og sætte kommaer
Troværdighed er vigtigt. Og når din kunde læser din tekst, vil troværdigheden blandt andet komme af at teksten ikke er fejlfyldt. Hvis kommateringen er mangelfuld, sætningerne ufærdige – eller fulde af sjuskede sålfejl (som den jeg lige har lavet) – går det ud over troværdigheden. Og selv om mangelfuld tegnsætning og retstavning efterhånden er udbredt, og en del potentielle kunder måske ikke opdager det, så findes der stadig mennesker som lægger vægt på det, og det ville da være ærgerligt hvis du mister bare én ordre fordi der er skrevet gjordt i stedet for gjort. Og nej, din stavekontrol fanger ikke alle fejlene. Der er f.eks. forskel på om du hyrer en tekstforfatter som komplementerer eller blot komplimenterer dine kompetencer.
Og i øvrigt kan en tekstforfatter foretage bevidste sproglige valg – f.eks. undlader jeg det valgfrie startkomma i denne tekst. Spørg gerne hvis du vil vide hvorfor jeg gør det, ellers vil jeg udbrede mig om kommaer en anden gang.
Tekstforfattere holder mere af at skrive end du gør
Har du overhovedet lyst til at skrive? Tekst skrevet af pligt er ofte lige så trist at læse som den der skrev det, var imens. Omvendt skinner glæden ved at skrive igennem – og det er lettere at blive begejstret for et budskab hvis det er leveret med begejstring. Betyder det så også at du skal finde en tekstforfatter der altid er glad? Måske skal du bare lade være med at gøre din tekstforfatter i dårligt humør 🙂
Tekstforfattere skriver både til mennesker og bots
Og så er der desuden hele søgemaskinedelen. Dels bør din tekstforfatter vide et minimum om SEO når din webtekst skal formuleres. Og dels – og frem for alt – er søgemaskinerne interesserede i at levere kvalitetsindhold til brugerne. Så din webtekst skal have godt og interessant indhold der er til at læse, til at overskue, og som brugerne ikke klikker tilbage fra efter et kort øjeblik. Det vil sige indhold der er læseværdigt, velstruktureret og helst også interessant. Ikke blot for søgerobotterne, men også for de menneskelige læsere. Det er endnu en grund til at god, velformuleret tekst (og film m.m.) er vigtigt på dit website.
Derfor skal du have en dygtigt tekstforfatter til at skrive for dig
Du skal bruge en dygtig tekstforfatter fordi din tekst og dit indhold er vigtigt. Det er vigtigt at vinklen, strukturen og fortællingen er god. At ordvalget og formuleringerne er velvalgte. Og at stavning og tegnsætning er korrekt. For at vække og bevare dine kunders interesse og for at styrke og bevare din troværdighed. Og for at højne chancerne for at læserne forstår hvad du tilbyder dem.
Afsluttende anekdote: Et dansk mobilselskab afskaffede et abonnement og skulle derfor flytte disse kunder over på en anden type abonnement. Det var ikke specielt kompliceret – faktisk kunne én i salgsafdelingen hurtigt skrive et brev til de berørte kunder. Uheldigvis var brevet formuleret så de berørte kunder havde svært ved at forstå hvad der skete og hvorfor. Og så blev de sure. En stor del brokkede sig rasende til kundeservice over at mobilselskabet ville smide dem ud (hvad selskabet slet ikke ville), en lige så stor del brokkede sig ikke, men skiftede hurtigt til et andet mobilselskab. Faktisk forsvandt så mange abonnenter at mobilselskabet måtte fyre medarbejdere. Fordi et brev til en kundegruppe ikke var formuleret godt nok.
Om ikke for andet, så derfor: Brug en dygtig tekstforfatter.
Kontakt mig, hvis du skal bruge en tekstforfatter. Jeg kender flere der er dygtige…