Hvad søger du, når du søger en tekstforfatter?

Hvem er den bedste til din opgave?

Hvad gør du når du vil have formuleret budskaber? Skriver du selv? Lader du generativ AI (LLM) sætte bogstaver sammen, eller søger du en professionel tekstforfatter til at formulere det for dig? Det er ingen hemmelighed at jeg af flere grunde anbefaler at du vælger en dygtig tekstforfatter.

For det handler ikke kun om at få velskrevne sætninger. En erfaren tekstforfatter er også en god strategisk sparringspartner som hjælper dig med at afklare dine mål, præcisere dit budskab og lægge den rette tone i din kommunikation. Og som kan samle det hele i tekster der både er effektive og værd at læse.

Skal du have idé eller bare tekst?

Du kan have opgaver hvor indholdet blot skal formuleres klart og korrekt. Og andre opgaver hvor du skal bruge en kreativ tekstforfatter til både koncept og ide, inden der bliver skrevet noget. Det er ikke sikkert du altid selv kan se forskel – det kan afhænge af hvor meget tid du selv har til at præcisere opgaven og indholdet – men giv det en tanke. For det kan betyde noget for både hvem du skal samarbejde med, og hvordan du briefer opgaven.

Der findes tekstforfattere som primært er gode til flot sproglig eksekvering. Og andre, mere kreative tekstforfattere der, ud over at formulere sig gudsbenådet, også er gode til at tænke både inden for linjerne og uden for boksen.

Hvad skal din tekstforfatter kunne?

Skal din tekstforfatter kunne lave søgeordsanalyser eller udfolde storytelling og branding? Du kan have specifikke krav til kompetencer til din opgave: Er det en kampagne på flere medier? Er det indhold til en hjemmeside eller landingpage som skal have SEO-optimeret tekst? Er det PR eller annoncer og opslag på specifikke, sociale medier? De fleste dygtige tekstforfattere bør kunne løse opgaverne, men nogle har spidskompetencer indenfor enkelte af dem. Så det er værd at overveje dit primære behov – skal du bruge lidt af det hele, eller er der én ting du har mest brug for? Jo bedre du afklarer dine behov, desto lettere bliver det at finde den rette samarbejdspartner – og desto større udbytte får du af ordene.

Ved du hvad du skal bruge tekst til?

Måske har du ikke lagt dig fast på hvilken kommunikationsindsats der kan løse din opgave? Klogt. Det er tit bedre at diskutere problemet først, inden du beslutter dig for løsning og medievalg. Du tager jo heller ikke et tog før du ved hvor du vil hen. Her kan du bruge en erfaren tekstforfatter til at rådgive dig til den bedste løsning.

Du kan eventuelt supplere den tekstforfatter du primært bruger, med én der har specialkompetencer til en specifik opgave, men vær opmærksom på at holde sammenhæng på tværs af medier og kampagner. I stil og tone, i sprogbrug og i måden du fremstår.

Matcher stil og tone?

For ja, stil og tone betyder noget. Altså ordvalg, tiltaleform, sætningslængder osv. Hvor formel/uformel er din virksomhed? Hvor seriøs, frisk, nørdet eller inspirerende? Din tekstforfatter skal kunne ramme og holde din virksomheds stemme. Din målgruppe skal jo kunne genkende stilen og være tryg.

Forstår tekstforfatteren din verden?

Der er én egenskab som er vigtigere end ordekvilibrisme og tekniske specialkompetencer. Det er hvor godt tekstforfatteren kan oversætte dit produkt til noget din målgruppe forstår værdien af. Det vil sige hvor godt tekstforfatteren forstår dit produkt og din målgruppe. Kan han/hun ikke det, bør du søge en anden. Jo mere teknisk btb dit marked er, jo mere btb-tekstforfatter skal du finde. Det kan være en fordel hvis din tekstforfatter har erfaring inden for dit marked – eller kender det. Altså med mindre dette kendskab står i vejen for at tænke nyt og anderledes – og se markedet ud fra dit ståsted. Generelt kan en dygtig tekstforfatter hurtigt lære nyt. Det sker blandt andet ved at stille de rigtige spørgsmål. Og det kan godt være mange spørgsmål. Det er for at sætte sig ordentligt ind i din og målgruppens verden. Og samtidig bevare det, der gør dig og dit brand unikt.

Hvordan fungerer samarbejdet?

I sidste ende handler det om samarbejde. Både du og din tekstforfatter er jo mennesker. (Nej, jeg anser ikke AI for at være en dygtig tekstforfatter). Og hvis I skal fungere som sparringspartnere, må samarbejdet fungere. Det kræver respekt og sympati for hinanden i én eller anden grad. Ellers bliver det sjældent godt. Og så skal den praktiske hverdag være nem. Tekstforfatteren skal være til at få fat på, overholde dine deadlines – give nye ideer og perspektiver når det er på sin plads. Langvarigt samarbejde har fordele, men pas på at rutinen ikke tager over. Både for dig selv og for din tekstforfatter.
Tag fat i mig, og lad os se hvad det kan blive til.

Hvad søger du, når du søger en dygtigt tekstforfatter?

Skriv et svar