OK, så har du gang i en blog. Måske er det bare privat, måske er det din virksomheds blog du skriver på. Det går sikkert fint i starten, men efterhånden som tiden går, daler entusiasmen. Ideerne der syntes at være så mange af, er snart brugt op. Opbakningen du har brug for, bliver mere og mere sporadisk. Alle dem der ivrigt lovede at bidrage med ideer og indhold, har travlt med andre ting lige nu. Så hvordan sørger du for at du får skrevet det næste blogindlæg?
Gode blogindlæg tager tid
Problemerne opstår fordi det faktisk tager lang tid at skrive gode blogindlæg. Ifølge Orbitmedia som har spurgt næsten 1.300 bloggere, tager det i gennemsnit næsten fire timer. De succesfulde bloggere bruger endda over seks timer på at skrive et blogindlæg, ifølge Orbitmedias undersøgelse. Hvis du også lige skal indregne tilpasning og navngivning af billeder, alt- og metatekster – bliver det hurtigt en hel arbejdsdag. Og du skal også bruge tid på at promovere dit indhold på sociale medier, i nyhedsbreve og hvor du ellers kan hente relevante læsere. Det kan være krævende at trække en hel arbejdsdag ud til at lave et blogindlæg. Især, hvis du vil have en blog med flere nye indlæg hver uge – for så håber jeg du ikke er alene om det.
Tid til godt indhold er det sværeste
Orbitmedias undersøgelse giver også en liste over de største udfordringer, bloggere har:
- At finde tid til at skabe og promovere indhold (52 %)
- At få trafik og tiltrække brugere (47 %)
- Altid at skabe indhold af høj kvalitet (38 %)
- Kontinuerligt skabe nok indhold (32 %)
- At finde på relevante emner (19 %)
Det er altså bloggeres største udfordring at have tid til at lave og promovere indhold. Nummer tre og fire på listen over udfordringer er at holde kvaliteten høj og at skabe nok indhold. Hvis vi tilføjer den femtestørste udfordring (at finde relevante emner), handler fire ud af fem udfordringer som bloggere slås med, alle sammen om at holde strømmen af godt indhold på højde med ambitionerne og læsernes forventninger. (Orbitmedias undersøgelse er fra august/september 2020).
Hvad kan du så gøre?
Ud over at afsætte tid i din kalender til at forfatte næste blogindlæg, skal du også have gode emner at skrive om. Emner som dine læsere (og flere nye læsere) gerne vil læse om på din blog. Der er nogle overkommelige tiltag som kan hjælpe dig godt på vej. Både et par virkelig nemme og et par lidt mere tidskrævende. Og jeg vil gerne advare på forhånd: Du vil nok se en tendens til at de mere tidskrævende også er dem der giver flest nye ideer. Men derfor kan du sagtens se hvor langt du kommer med de nemme.
Spørg kundeservice hvad de bliver spurgt om
Ja, det er et ret simpelt råd. Og du har sikkert hørt det før? Men hvis du sidder i en organisation der har frontpersonale som taler med kunder, så ved de hvad kunderne gerne vil vide mere om. Både de spørgsmål som alle kunderne stiller, og også de mere sjældne.
Du skal indhente viden fra kundeservicen ad flere omgange. Når du første gang forhører dig, får du sikkert blot nogle umiddelbare spørgsmål/svar – som du sagtens kan bruge – men efterlad en notesblok og en pen hos dine kolleger, og bed dem om at skrive kundernes spørgsmål ned når der kommer nogle nye. Så kan du på et senere tidspunkt vende tilbage og indsamle de noterede spørgsmål. Det behøver ikke nødvendigvis være papir og pen, men en notesblok har den fordel at den ligger og minder om opgaven. Kan du ikke bare få det leveret direkte i et dokument pr. e-mail? Jo, men så skal det være et dokument der har samme tydelighed og dagligt minder medarbejderne om at huske at notere spørgsmålene. Og så skal det i øvrigt være nemt og hurtigt at notere spørgsmålene – kundeservice skal helst ikke forstyrres i at yde god kundeservice.
Prøv at spørge Google
En anden måde at få ideer til indhold som også er god hvis din organisation ikke har kundeservice, er at spørge Google. Prøv at skrive nogle af de produkter eller emner, du gerne vil skrive om ind i Googles søgefelt. For Google kommer med forslag til at fuldføre din søgning, baseret på hvad (du og) andre søger på i øjeblikket. Leg eventuelt lidt med forholdsord eller formuleringer. Det er ret nemt at kaste sig ud i, og det giver dig ideer om hvad der er interesse for. Og noget af det kan du sikkert skrive et godt blogindlæg om.
En anden Google-måde at finde emner på er at lave en søgeordsanalyse. Altså at gå ind i Google Ads’ søgeordsplanlægning og skrive ord inden for dit emne dér. Så foreslår Google nogle beslægtede søgetermer – og måske vil nogle af dem inspirere til dit næste blogindlæg. Hvis du ikke bruger Google Ads, kan du også lege med andre værktøjer, der foreslår søgeord. For eksempel er Answerthepublic ret godt til formålet.
Hold redaktionsmøder
Ja, ja. Selvfølgelig holder du redaktionsmøder om virksomhedens blog. Gør du ikke? Det behøver blot være et kort møde hvor de forskellige vigtige parter lufter og i fællesskab udvikler ideer til indhold på bloggen de næste uger (alt efter hvor ofte du publicerer nyt indhold). Det kan være kundeservice, salg, ledelse, kommunikation, marketing – hvad du nu har af afdelinger som har interesse i at brugere læser jeres blog, og som måske også ved hvad kunderne interesserer sig for i øjeblikket. Der kan man altid begynde med nye spørgsmål fra kundeservice, aktuelle, høj- eller årstidsrelevante emner. Og hvis du sidder alene i et énmandsfirma, kan det være du har én i dit netværk som sidder i samme situation. I kan sagtens hjælpe hinanden med at diskutere og udvikle ideer selv om I ikke skriver om det samme. To mennesker får flere ideer sammen end hver for sig.
Lav en redaktionel kalender
Brug også redaktionsmøderne til at lave en redaktionel kalender. Ja, du skal skrive ned hvilket blogindlæg der skal publiceres på hvilken dag. Dels fordi det forpligter dig at vide at der skal ligge et indlæg om ”sofa til sommerhuset” klar til onsdag før påske. Du kan indsamle vinkler og viden fra nu af, for du ved du skal bruge det. Og du kan indsamle input på næste redaktionsmøde, for du har en dato hvor det skal bruges.
Og dels fordi det er specifikt. Både på dagen og emnet. Det er langt nemmere at overholde en deadline for et specifikt emne end at satse på at have etellerandet klar før påskeferien.
Køb en indpisker til dine redaktionsmøder
Og så skal du købe en indpisker udefra til disse redaktionsmøder. Det er der to grunde til. For det første fordi et rent internt møde kan blive nedprioriteret. Jeg har været der. Jeg har set det mange gange. Interne møder er nemme at skubbe til fordel for andre aftaler, udsætte eller helt aflyse. Men hvis du har en ekstern deltager, stiger mødet i værdi. Og hvis du har en ekstern deltager der får penge for at komme, kan mødet stige endnu mere i værdi. Det kan – hvis du er heldig – endda betyde at nogle af de interne deltagere forbereder sig bedre for at pengene til den eksterne indpisker ikke er helt spildt.
Den anden grund til at du kan have gavn af den eksterne indpisker, er at hvis alle andre svigter, har du mindst én at holde redaktionsmøde med. Og to mennesker der udvikler ideer, kommer, som nævnt, på langt flere og bedre ideer end ét menneske der sidder alene. Oftest.
Pas dog på, at denne anden grund ikke overskygger den første grund så den eksterne indpisker bliver en undskyldning for at andre ikke deltager i redaktionsmøderne. Emnerne skulle jo gerne være i krydsfeltet mellem hvad dine kunder og potentielle kunder vil læse, og hvad virksomheden kan eller ønsker at fortælle.
Brug skabeloner og ideer der ligger på nettet
Og så er der desuden muligheden for at hente inspiration i ”skabeloner”. Der findes samlinger af ideer eller overskrifter på nettet som du kan tage udgangspunkt i – omformulere dem så de matcher din blog – og så ellers bare skrive ud fra dem. Det er én af de lettere måder til mange ideer, men vær varsom med at bruge den. Det er standard-emner. Du risikerer at din blog kommer til at ligne alle andres, hvis du bruger dem. Lige som din julepynt ligner alle andres, hvis du bruger standard-skabeloner. Prøv for eksempel at kigge på disse 101 ideer hos Hubspot, og se om de afføder noget godt. Undervejs har de også indsat et link til seks skabeloner.
Virksomheden ser død ud når bloggen er død
Det er vigtigt at du holder din blog i live. At der kommer nye indlæg på den. Det er så trist når man støder på én af de dér virksomhedsblogs der er gået i stå… Det ligner at alt er gået i stå, også selv om det måske skyldes at der er travlhed i forretningen så der ikke er tid til at skrive blogindlæg.
Jeg skylder at nævne at jeg skriver dette indlæg om at holde liv i sin blog efter at have svigtet min egen blog i flere måneder (du kan selv sammenligne datoen for det foregående indlæg). Skriv en kommentar herunder hvis du har andre gode ideer til at holde en blog i live, og skriv til mig hvis du vil have en peptalk, et idéudviklingsmøde eller anden hjælp til at skrive dit næste blogindlæg.